Per september zal TV Academy haar tiende studiejaar aanvangen met drie grote nieuwe media partners, te weten Banijay Benelux, Fremantle Netherlands en ITV Studios Netherlands. Hiermee verstevigt TV Academy haar doel om een brug te slaan tussen bedrijfsleven, creatief talent en onderwijs. Behalve financiële ondersteuning leveren alle partners een bijdrage aan talentontwikkeling en zijn zij betrokken bij het inhoudelijk vormgeven van het lesprogramma door middel van het geven van masterclasses en praktijkopdrachten.
TV Academy leidt sinds 2011 jonge makers op om een stevige voet aan wal van het medialandschap te kunnen zetten. Het studiejaar duurt acht maanden en richt zich op meerdere disciplines van het cross-mediale televisievak, van conceptontwikkeling tot uitvoering. De studenten kunnen zich ontplooien tot bijvoorbeeld conceptontwikkelaar, online creator, producer, redacteur, presentator, camjo of cameravrouw/man. Een dag per week volgen de studenten lessen en masterclasses en werken zij, in samenwerking met onze partners, aan gerichte opdrachten. Op deze manier vormt TV Academie een springplank voor jong talent. Door het intensieve contact met de wervings- en selectieafdelingen van alle partners, biedt TV Academy aan zowel studenten als alumni zicht op uitdagende functies binnen de mediabranche.
Sinds de start in 2011 krijgt TV Academy steun van Mediacollege Amsterdam en United. Daarnaast is vanaf september 2019 een samenwerking gestart met Talpa. En in september 2020 heeft ook NPO3 Online zich aangesloten. Nu zijn daar dus Banijay, Fremantle en ITV Studios bijgekomen.
Banijay Benelux is de thuishaven van verschillende creatieve content producenten – EndemolShine Nederland, SimpelZodiak, TVBV, NL Film, Totem Media, Southfields, Blockbuster Media en Banijay Belgium waar zo’n 650 multi-getalenteerde creatievelinge on- en off screen samenkomen om programma’s te ontwikkelen en te produceren. Samen zijn zij onderdeel van Banijay, het grootste onafhankelijke productie- en distributiehuis ter wereld met 122 productiehuizen in 22 landen.
Fremantle Netherlands is het Nederlandse onderdeel van het wereldwijde mediabedrijf Fremantle, een creatieve speler op het gebied van ontwikkeling, productie en distributie van de meest uiteenlopende content. Met 31 kantoren wereldwijd produceert Fremantle maar liefst 480 nieuwe producties per jaar. Onder Fremantle Netherlands vallen de productiebedrijven Fiction Valley, No Pictures Please en Blue Circle. Slechts een greep uit de diverse programma’s en series die zij produceren in Nederland: Boer zoekt vrouw, The Masked Singer, Van Onschatbare Waarde,RTL Boulevard, Heel Holland Bakt, B&B Vol Liefde, Bureau 040,Help, Mijn Man Is Klusser!, Forever Rich, Ex on the Beach: Double Dutch, Dream School, Echte Gooische Moeders en Mocro Maffia.
Fremantle streeft ernaar dé plek te zijn waar ervaren en minder ervaren creatieven elkaar ontmoeten en met elkaar samenwerken.
ITV Studios Netherlands is de Nederlandse productietak van het Britse mediabedrijf ITV Studios. ITV Studios omvat 60 productie labels in 13 landen. ITV Studios Netherlands is één van de grootste productiehuizen van Nederland en een plek waar creatieve, ondernemende en bevlogen makers werken aan content in alle mogelijke genres en voor elk platform. Als organisatie willen zij inspireren en doen dat zowel in de organisatie als ver daarbuiten. Met programma’s zoals The Voice of Holland, Het Perfecte Plaatje, Oh wat een Jaar, Love Island, Oogappels, Beat The Champions, Married at First Sight en nog veel meer weten zij miljoenen mensen te raken.